Het beroemde internationale modeblad Numéro komt naar Nederland. Vanaf oktober verschijnt het tijdschrift vier keer per jaar (waaronder twee keer als Numéro Homme). Numéro brengt behalve veel mode, ook achtergronden op het gebied van design, kunst, film, muziek en literatuur. De site van het modeblad wordt aan het begin van de zomer gelanceerd.
Hoofdredacteur TImotej Letonja vindt het logisch dat Nederland een eigen uitgave van het modeblad krijgt. ‘Nederlandse ontwerpers en modefotografen hebben internationaal een grote naam, daarnaast levert ons land disproportioneel veel topmodellen. Numéro, dat in het vakgebied gewaardeerd wordt als een van de meest up-to-date media, koppelt de internationale scene aan lokale ontwikkelingen in het modevak’, aldus Letonja. Tegelijkertijd wil de voorman van Numéro de modejournalistiek in Nederland ‘opschudden’. ‘Nederland is van een taboedoorbrekend land afgelopen jaren een stuk conservatiever geworden. Dat beperkt creativiteit.’ De website van Numéro gaat begin september live, een maand later liggen de eerste Numéro en Numéro Homme in de winkels. Bij de lancering wordt een groter lanceringsevenement georganiseerd waarbij internationale gasten en de top van de Nederlandse modewereld bij aanwezig is.
Op-en-top Nederlands
Numéro groeide in ruim 20 jaar uit tot een van de leidende internationale modeltijdschriften. Het blad dat in 1998 voor het eerst in Frankrijk verscheen, wordt inmiddels uitgegeven in Duitsland (Berlijn), Rusland, Japan (Tokyo), China, Thailand en Mexico. Numéro onderscheidt zich niet alleen door pakkende fotografie en samenwerkingen met internationale topmodellen en vooraanstaande fotografen als Peter Lindbergh, Miles Aldridge en Karl Lagerfeld, maar zeker ook door baanbrekende interviews en achtergrondartikelen. Op de internationale covers van het tijdschrift schittereden eerder al Gigi Hadi, Naomi Campbell en Kate Moss. Letonja wil nog niet zeggen wie hij voor de eerste Nederlandse cover gecontracteerd heeft, al benadrukt hij dat het ‘op-en-top Nederlands wordt.’ Anders dan andere internationale uitgaven van grote modebladen worden artikelen niet lokaal vertaald en gepubliceerd, maar produceren de redacties van Numéro vooral eigen geproduceerde fotoreportages en op de lokale markt-toegespitste verhalen. Dat wil Letonja ook in Nederland gaan doen. ‘We hebben in ieder geval genoeg te vertellen’, aldus de hoofdredacteur.
Numéro Netherlands Team: jong, internationaal en ambitieus
Numéro wordt in Nederland uitgegeven door PBQ Media. Die jonge Amsterdamse uitgeverij geeft sinds 2016 politiek lifestyle-magazine Bernie en populair wetenschappelijk tijdschrift Dirty Science uit. PBQ Media ziet groeiende kansen in de tijdschriftenmarkt door te investeren in nieuwe vormen van distributie. Tijdschriften van het bedrijf worden niet alleen bij boekhandels en tijdschriftenzaken te koop aangeboden maar tevens als leestafel tijdschrift in hoge oplage in omloop gebracht. De oplage van Numéro wordt bij lancering 20.000 maar de uitgever wil dat aantal snel omhoog brengen.
Floris Müller is eigenaar en uitgever van PBQ Media B.V. Na een carrière als journalist bij RTL Nieuws, NOS en tijdschrift Quote begon hij in 2010 voor zichzelf. Eerder gaf PBQ Media expatmagazine The International Correspondent uit, dat voor een belangrijk deel via grote bedrijven aan expats gedistribueerd werd. In 2015 richtte Müller content-platform Pressmarket op. Die beide bedrijven zijn inmiddels verkocht om een focus te houden op printproducties.
PBQ Media heeft voor de uitgave van Numéro een jong en bovenal internationaal team aan modetalent aangetrokken. Hoofdredacteur Letonja maakte eerder grote redactionele producties voor Vogue, Cosmopolitan en Numéro. Ook bestierde hij jaren een eigen internationale modellenbureau. Yael Temmink wordt art director van Numéro in Nederland en Koen Hendriks creative director.
Klik op afbeeldingen om te bekijken en te downloaden.
Gebruik als credit: Numéro Netherlands / PBQ Media B.V.
Link: Numeromag.nl
Covers Numéro 1 & Numéro Homme 1
VOOR MEDIA GEBRUIKERS
Please note Numéro and Numéro Homme are registrated trademarks. All rights reserved. No part of this website, publications of the mentioned brands in print or online may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the publisher, except in the case of brief quotations embodied in reviews and certain other noncommercial uses permitted by copyright law.


















